Gezonde voedingsadviezen

Voedingsadviezen om langer te leven en minder ziek te worden

1) SUIKERS = verboden .

2) Aardappelen, brood, pasta, rijst : beperken omdat ze teveel energie bevatten voor een niet sportende mens,               indien je veel sport mag je er iets méér van eten. Liefst volkoren. Eventueel te vervangen door HAVERMOUT.

3) GROENTEN à volonté : zo divers mogelijk.

4) FRUIT  à volonté

5) VLEES: zo'n 100gr per dag maximaal, liefst kip of kalkoen. Best vervangen door plantaardig vlees (QUORN of          TOFU).

6) MELK = OK. Zéker ook afwisselen met yoghurt, botermelk, en andere melkvarianten. Soyamelk is goed                      alternatief.

7) VETTEN: vooral omega-3-vetzuren (sardines,makreel,haring,zalm,ansjovis,heilbot,kabeljauw)    

                    --> ook noten! (oa walnoten,..) en lijnzaad

                   !!! bakvetten ,frituurvetten,smeervetten (zelfs de zogezegd 'gezonde') zijn schadelijk!

8) KRUIDEN: peterselie, gele kerrie, zwarte peper, enz

9) CHOCOLADE: zo zwart mogelijk, liefst 85% of meer cacao (bittere smaak !).

10) ZOETMIDDEL  stevia of tagatesse.

11) DRANK: - Koffie is ok ,maar niet teveel. Op tijd een glas water. Kraantjeswater is prima.

                     - Thee: vooral groene en witte thee

                     - Alcohol: 2 porties per dag maximaal voor de mannen, vrouwen de helft.

                     - Frisdranken vermijden, zéker de gesuikerde. Ook fruitsappen bevatten dikwijls veel suikers.

Smakelijk !